Der vises 20/20

Nyeste oplevelser

Unik natur på isoleret ø

Indsendt af Anne Hansen

Jeg er kommet på Anholt i 61 år og nyder Anholts herligheder. Her er fantastisk og enestående natur, Ørkenen, Sønderbjerg og Nordbjerg, flotte badestrande rundt om hele øen. Her er masser af fugle, både stand- og trækfugle. Spættet sæl og gråsæler yngler sammen i sælkoloni ved Totten. Her er mange smukke vilde blomster og sommerfugle. Her er rent og frisk havvand med masser af jomfruhummer og fisk. Anholt er Danmarks mest isolerede, beboede ø og det tager næsten 3 timer med færgen, at komme hertil.

Anholt er vanedannende

Indsendt af Helle Boesen kløverhus

Ro, smuk natur, skøn badevand,dejlige badestrand festlige bar og spise steder, skøn camping plads, god musik og festival , hyggelig kaffebar, smukke gå og cykel ruter, stilheden ,forskelige vandsport aktiviteter, sæler, kultur oplevelser, venligheden ,åbenhed og imødekommenhed Særlig kraft som påvirker krop og sind på en fantastisk behagelige måde - man bliver glad og afhæning af Anholt .Den bedste ferie ø , hvor vi kommer igen og igen ..😁😊🌴

Anholt i mit hjerte for altid !

Indsendt af Anna Engholm Iversen

Anholt vil for altid have en ganske særlig plads i mit hjerte .. i Danmark har vi ganske få steder, hvor man kan få oplevelsen af vild og uspoleret natur. Anholt er et sted, hvor man skal gøre en indsats for at komme til.. sejle med færgen i lang tid, komme med sejlbåd eller flyve med et lille fly.. Når man opholder sig på Anholt, mærker man naturen på en helt særlig måde.. den er forskelligartet, smuk, voldsom, blid og forunderlig som intet andet sted i landet. Man kan være helt og aldeles alene med den naturen på en måde som sætter sig dybe spor. I ørkenen bliver du kun forstyrret af fugle der passer på deres reder og sæler i Pakhusbugten som stikker hovedet op for at se, hvem i al verden der går der på stranden ..? Det er naturen det hersker på godt og ondt .. du er kun en lille del af det hele.. den vidunderlige oplevelse af naturens gang, naturens kræfter og naturens storslåethed har jeg ikke fundet andre steder.. og jeg vil altid vende tilbage .. Jeg stemmer på Anholt !! Anna Engholm Iversen

Hele min barndoms sommerferie-verden

Indsendt af Alexander Worziger

Jeg er kommet på Anholt de første 18 somre af mit liv, aldrig mindre end 3 uger hvert år. Holdt alle børnefødselsdage der. Jeg har haft så mange fantastiske naturoplevelser på Anholt, på ture ud til fyret med Ejner, som vi lejede sommerhuset på den fredede eng af, i bølgerne som lille på Nord-, Vester- og Sønderstrand, samt ude nær Totten med nysgerrige sæler som tilskuere. Ørkenen og dens særlige stille, tørre natur var altid magisk at rejse igennem. Ligesom udsigten fra Sønderbjerg, og markerne under mosekonebryggen langs Karisholsmvej. Og havnen, med dens liv og jomfruhummere, og lige dér, syd for molen, hvor jeg lærte at surfe, og byen med dens støvede stier og få, faste beboere, hvor vi cyklede hen til Brugsen efter den daglige is. Det hører også altsammen med i billedet af min barndoms sommerferie og mine bedste naturoplevelser.

Anholt for alle generationer

Indsendt af Thomas Hagen Stampe

Anholt og Anholts ørken er i min familie blevet nydt af 4 generationer. Først mine bedsteforældre så mine forældre siden af min kone og jeg og nu af mine børn. Når jeg står i ørkenen og speder ud over dette fantastiske landskab står tiden stille: - Jeg kan se min farmor gå og lede efter flinteredskaber fra stenalderen. - Jeg kan se min far på vej til fyret med min lillesøster på nakken. - Jeg kan se mig selv sidde på toppen af af en høj ude ved fyret og spejde efter sæler på både Nordstrand og Sønderstrand - Jeg kan se mine børn der leger gemmeleg i morænelandskabet og klitter Det har ikke forandret sig i de 47 år jeg er kommet på øen og jeg håber at mine børn og børnebørn kan opleve at tiden står stille i dette skønne landskab. (billedet er fra 2012)

Anholt - Familiens ferieparadis

Indsendt af Solveig Topp

Familieferier på Anholt gennem hele livet udgør den røde tråd, der knytter os til øen og til hinanden - og det er skønt at dele naturoplevelserne med venner og andre Anholt-elskere 😊 Der gøres meget fra de fastboendes side for at åbne op og invitere andre indenfor på deres dejlige ø - Tak for alle de mange gode initiativer og spændende tiltag de senere år 😊

Ølejr

Indsendt af Gitte Lynning

For mange år siden var jeg på ølejr med min datter på den skønne ø. Der var så dejlig fredeligt og vandet var aldrig langt væk. Sæler så vi også. En ballontur over Anholt så man kan se ørkenen oppefra må være en skøn oplevelse!

Solnedgang på toppen af Anholt

Indsendt af Lene Zanchetta

Jeg havde givet min kæreste en overraskelses oplevelse at komme til Anholt, hans 'clue' til turen var at vores telt skulle med og der ville være en ørken. Den første aften blev vi enige om at gå det lille stykke fra campingpladsen op til radaren for at se solnedgangen med jordbær og vaniljecreme. Hvilken udsigt det blev første aften og vi var allerede betaget af den smukke natur og roen du mærker allesteder om det er ved fyret, spar eller havnen. Samt oplevelsen af at være på tur uden nogen andre på turen igennem ørkenen med intet andet end radaren og radiomasten som pejlemærker. En uforglemmelig oplevelse af at være et med naturen.

Anholt i hjertet

Indsendt af Heidi

Familie på øen betød en del af barndommens ferier er holdt der... Har man først for alvor oplevet Anholts smukke natur og den ro og fred der er, så har man Anholt i hjertet for altid ❤️ På en sommerdag er der altid en strand med læ, og der er mange ting på Anholt der er et must ved besøg. Fyret, Nordbjerg, Sønderbjerg, ørkenen, strandene og en tur på kærlighedsstien. Og meget meget mere...

Camping i første klit

Indsendt af Peter Stig Poulsen

Anholdt Camping er den smukkeste og mest intime campingpladser, jeg kender. Er kommet der de sidste mange år. Livet på pladsen har en dejlig, tilbagelænede rytme og der er ikke for langt til hverken oplevelser og forplejning. Hver gang jeg står på kajen igen, får jeg ro i sindet og falder ind i Anholttempoet. 😎 😎 😎 😎 😎

Sommerklassiker: øen rundt på en dag.

Indsendt af Torsten Jensen

Sommerens tredje tur til Anholt var uge 32 i den historiske sommer 2018. Den første var i marts og bød på ishulsbadning og sauna på molen. Men sommeren: Det var et dansk Caribien, der mødte os! Vi startede turklassikeren øen rundt med badning ved Københavnerstranden og snart var vi ved Sønderstrand, hvor to tårnfalke i god vind skiftevis stod og dykkede over Sønderbjergs karakteristiske og arrede skrænt. Farvel til de sidste strandgæster allerede efter 300 m nordpå og goddag timer senere til en lille håndfuld vandrere ved det smukke fyr med udsigt over Totten til legende og hvilende sæler. Ved fyret nød vi endnu en af turens fem svømmeture i de gode bølger mellem kystsikringens granitblokke. Bølgerne gnaver gerne ved fyret og lægger af på Totten og før vi kom så langt, nordligt i Pakhusbugten, ud for Indiens røde sand, så vi de smukkeste eksempler på at vinden også kan: klitterne selvfølgelig, med deres karakteristiske vinkler, men også på denne tur store flader med uforstyrrede flader af vindribber i sandet. Efter fyret atter alene, hele vejen langs Nordstrand til campingstranden, bortset fra en enkelt Landrover, som med sin lidt for høje fart ikke virkede alt for selvsikker på den øde og rå strand. Øde bortset fra sildemågerne og fjordternerne, som minder dig om, at du er en ydmyg gæst på øen. Mere fribadning, mere sand, mere sol og vind og flere fugle ved Flakket: blandt andre hjejle, stor kobbersneppe, almindelig ryle og krumnæbbet ryle. 25 km og otte timer senere tilbage ved havnen med sejlere, børn med fiskestænger, kuttere, edderfugle, tejst og forfriskninger på Orakel Bar. Ugen er kun lige begyndt og Ørkenens vilde lav-farvelade, kortlægning af de de bedste enebær steder og bærplukning på Nordbjerg venter forude.

Morænebakken og ørkenen ude i havet

Indsendt af Kjell Stockfisch

Midt i Danmark og langt fra alt. Anholt er nok det nærmeste man kan komme på at blive væk i Danmark. Enestående natur med både bakket morænelandskab og flad tør ørken. Den lille hyggelige by på læsiden af bakken er en lille perle - og havnen på kanten af øen er et feriemekka med alt familien kan ønske. Vi har besøgt Anholt både om sommeren hvor stranden, havnerestauranterne og iskioskerne har store dage og i efteråret hvor traveturene, naturoplevelserne og eftertænksomheden er på programmet. Begge dele kan varmt anbefales. Vi kommer i hvert fald igen - og igen.

Anholt

Indsendt af Karen Margrethe Kjærgaard

Det er en dejlig ø. Med skøn natur, fred og ro og dejlige mennesker. Har været på øen flere gange. Vi har været på by vandring og en dejlig tur til fyret. Vi er altid blevet tager godt i mod. Kan bestemt anbefale Anholt.

Paradiset Anholt

Indsendt af Charlotta Andersson

Ingen sommar utan en vistelse på Anholt, denna "söderhavsö" i Norden. Här finner man lugnet, gemytet, med de vackra stränderna, klara vattnet, vänliga människor, och kan avnjuta de vackraste solnedgångarna från Orakel Bar. Känslan när man kommer seglandes och kan sikta Anholt är som ett bubblande lyckorus, likaväl som tårarna rullar när man lämnar. Denna plats måste bara upplevas, den går inte att göra rättvisa med ord ! Varje besök ger nya fantastiska upplevelser & bekanskaper, det finns alltid något nytt att upptäcka, men framförallt uppskattar jag att ön inte blir överexploaterad och för tillrättalagt, utan att det vackra bor i det enkla. En gång Anholt - alltid Anholt !

Min barndoms ferieparadis

Indsendt af Vibeke Fongen

Forventninger når jeg glider ind i havnen med færgen, og bliver taget så hjertelig imod. Jeg kan se fram til uger med kusiner, natbadning, pandekagefest, jomfruhummer, rødspætte på kroen, øl ved brugsen, rundt øen i bagende sol, bal i skolegården, fodboldkampe, sorte sommertæer, sortebær, kaprifolie, enebær og mågeskrig. Anholt er Danmarks dejligste ø og jeg længes.

Livet på Anholt

Indsendt af Karen konge

Ikke 2 dage på Anholt er ens. Jeg er så heldig at opleve roen, se stjernerne som i et univers en gang imellem nordlys. Dette bliver ikke forstyrret af neon lys. Man skal have gået i mørket for at forstå dette unike syn. Havet gør at vi oplever temperaturen mild om vinteren så længe havet er is frit og sommeren med mange trope nætter. Regn er ikke noget der om sommeren falder meget af til gengæld har vi rigtig mange solskinstimer. Jeg har slet ikke nævnt vores dyreliv unikt og rigt. En morgen tur med fuglesang i ørene og et fantastisk lys kan vende enhver dag til plus dag. Ørkenen er spændende forskellig og så smuk. Anholt er enhver natur elskers paradis. Vi er også beriget med unike råvarer feks. kanterellerne, enebær, og fantastisk friske jomfruhummer og fisk.

Ro til små sjæle

Indsendt af Mette Brigsted

Der er en helt unik frihed og ro, langt ude i kattegat - den finder man sjælden andre steder og giver en helt unik stund med de små mennesker som kan løbe, lege og fordybe sig i de små mitakler i naturen.

Verdens bedste strande!

Indsendt af Nina Thorn Clausen

Anholt har verdens bedste strande! Om det blæser fra det ene, andet eller tredje verdenshjørne, så kan man altid finde en strand, der passer til humøret: vind i håret og bølger at hoppe i, eller et roligt hav at skue ud over. Af alle de strande, jeg har badet fra og vandret langs i store dele af Danmark og mange steder i hele verden, så er det altså Anholts strande, der uforbeholdent tager førstepladsen!

Unik natur

Indsendt af Gunnar Hansen

Var for første gang på Anholt i efterårsferien 2017. Det var uden for turistsæsonen, og vi mødte kun ganske få på den timelange vandring til fyret i råt og blæsende oktobervejr. Kontrasten mellem det sandede område i Ørkenen og den tilplantede og befolkede vestø, var slående - og det hele kunne nydes fra højdedraget Sønderbjerg. Midt i det hele forsvandt strømmen, og man følte man var langt væk fra det hele - på den gode måde

Barndommens Ørken

Indsendt af rita steenberg

Da jeg var barn samlede vi måge æg i ørkenen, ikke at jeg fandt nogen, var så dårlig til at se dem ;-), Men det var fællesskabs følelsen når vi mødtes kl. 4 eller 5 i byen og drog i samlet flok derud, marehalmen var våd, solen stod op og skoene tørrede igen, dette skal opleves for kan ikke beskrives. Æggene brugte vores mødre bl.a. til at bage med, sandkagen blev mørkegul af mågeæg, men de blev også brugt til alt andet. det var en dejlig barndom

Del din oplevelse fra stedet

Fortæl om en naturoplevelse, du har haft på stedet - og deltag i konkurrencen om ballontur.

Opsummer oplevelsen eller fremhæv det mest interessante.
Juryen vil forære gavekurve til 10 beskrivelser, som de finder særligt inspirerende. Minimum 200 tegn.